"Should Fashion be Protected by Copyright Laws?" (Freakonomics, 12/03/2010)

We also argued that the reason copying is permitted is in part that, in the fashion world, copying has hidden benefits. Styles, as we all know, rise and fall in a ceaseless cycle of trends. That is the nature of fashion. As copies of trendy or noteworthy garments are freely made, fashion-forward consumers recognize that it’s time to jump to the new new thing. The fashion cycle turns even faster.

The interesting effect of copying is to generate more demand for new designs, since the old designs—the ones that have been copied—are no longer special. The overall result is greater sales of apparel. We call this surprising effect the “piracy paradox.”
(...)
Extend copyright to the fashion industry, and designers are going to start fighting over who started a trend. Ligitation of this sort is great for lawyers—and those firms who can afford good lawyers—but not great for small designers or start-ups, who can be easily cowed or crushed by a lawsuit. And in a field where many believe there is nothing new under the sun, creating monopolies in fashion designs is bound to lead to a lot of lawsuits.




Sur un de mes sujets préférés : "The False Question Of Attention Economics" (Social Computing Journal, 22/01/2010). Un article qui va à contre-courant de ce qui se dit majoritairement sur le sujet, en s'appuyant sur un argument très pinkerien :

I suggest we just haven't experimented enough with ways to render information in more usable ways, and once we start to do so, it will like take 10 years (the 10,000 hour rule again) before anyone demonstrates real mastery of the techniques involved.

These are generational time scales, people. And note: the only ones that will benefit in the next ten years will be those that expend the time needed to stretch the cognition we have, now, into the configuration needed to extract more from the increasingly real-time web.




Dans le même esprit, en français : "Fuyez les livres, fuyez l'école, fuyez Facebook!" (Slate.fr, 23/02/2010)

Au 18e siècle, la multiplication des journaux souleva le même genre d'inquiétudes, et en France, Malesherbes s'insurgeait contre cette nouvelle mode de s'informer en lisant les nouvelles, soutenant que cette pratique menait à l'isolement social et mettait en péril les bienfaits spirituels que permettait l'instruction à l'église.




"Quand Google fait l'ange avec nos données" (Framablog, 04/03/2010) : pourquoi Google nous laisse facilement quitter Google ?

Il s’agit donc en théorie de pouvoir facilement quitter Google en listant sur un site, service par service, les procédures à suivre pour exporter nos fichiers et nos données depuis les serveurs de Google vers notre disque dur local dans des formats standards et ouverts. Les manipulations à réaliser ne sont pas toujours des plus simples (quand elles existent effectivement), mais le projet nous dit qu’il travaille justement à constamment améliorer cela.

On retrouve cette idée, lorsque Google nous affirme que « Competition is just one click away », autrement dit que tout est fait pour qu’il suffise d’un clic de souris pour s’en aller chez un concurrent, et que les autres devraient en faire autant pour que s’établisse une saine compétition. Pas sûr que Microsoft soit sensible à l’argument.




"Ingénieries de la sérendipité" (Affordances.info, 03/02/2010)